неділя, 17 червня 2018 р.

про НСПУ - як ідею впливу

Marianna Kijanowska
12 год
Сьогодні в рамках візиту групи польських громадських діячів на відкриття площі Яцека Куроня у Львові
(відбувся "круглий стіл" на тему: «Спадщина Яцека Куроня і польсько-український діалог на тлі викликів у Європі ХХІ століття») були спільні молитви на трьох військових меморіалах Личакова («Орлят», «Воїнів УГА» і «Воїнів АТО») і на меморіалі «Небесної сотні». Я сказала декілька слів під час покладення квітів на Цвинтарі Орлят. Говорила там приблизно таке (відтворила з нотаток):
Ядро Великої Пам’яті кожного народу формується, зокрема, через усвідомлення того, ким були наші мертві. Отже – хто вони, наші мертві? І хто вони – наші?
Ми можемо говорити, що ось тут, на Цвинтарі Оборонців Львова, поховані поляки, а там – українці, а там – євреї, але навіть в межах цього меморіалу коло поляків лежать французи й американці. Але насправді всюди, абсолютно всюди – одні лежать коло одних. Війна – це млин, який не тільки перемелює; війна – перемішує. У тому числі, війна завжди перемішує «мовчання і кості». Львів як місто у 1918 і наступних роках пережив велику трагедію братовбивчого протистояння, у вирі якого гинули представники абсолютно всіх його етнічних громад; нині Львів уже багато десятиліть, властиво, скільки я себе пам’ятаю в цьому місті, залишається важливим простором відновлення історичної пам’яті та примирення.
Зараз, через 100 років після подій 1918-го, ми можемо ствердити, що падіння після Першої світової великих імперій стало великим випробуванням для їхніх народів, але водночас і великим шансом для кожного з них. Зараз, через 100 років після подій 1918-го, випробування для українців і поляків, на жаль, іще не закінчилися, перед нами постають щоразу нові виклики. І водночас шанси для українців і поляків не просто не вичерпані – зараз ми отримали нові, виняткові шанси. Саме тому такою важливою місією є українсько-польське порозуміння, яке особисто для мене лежить в площині того, що я називаю «роботою з майбутнім».
Культура, мова та історія можуть роз’єднувати і ділити, але вони ж можуть об’єднувати. Я не історик, я перекладач і письменник, тому я не маю специфічної травми історика, якому доводиться оперувати «розділеними» історіями, «розділеними» метанаративами. Мені пощастило: я від початку осмислюю українську і польську історії як «з’єдинені» складові історії Центральної Європи, а відтак – Європи і Світу. Мені пощастило: як перекладач я від початку своєї осмисленої діяльності займаюся саме порозумінням – зокрема в найширшому значення цього слова.
Папа Римський Іван Павло II в 1985 році, в Посланні до молоді всього світу, сказав, що поняття «родинна спадщина» може дуже розширювати свої межі. Для мене поховання на Цвинтарі Орлят є моєю «родинною спадщиною» внаслідок свідомого вибору, що випливає з моїх уявлення про людяність, так само як і єврейські та вірменські поховання (наприклад, каплиця вірменських бенедиктинок на Личакові), як і поховання австрійських, німецьких, турецьких солдатів з Першої світової війни). І книга «Бабин Яр. Голосами» написалася мені тому, що розширення меж «родинної спадщини» неминуче пов’язане з прийняттям Іншого, у тому числі – з прийняттям його страждання і болю.
Цвинтар Орлят, який після Другої світової було дуже занедбано, а в 1971 році остаточно брутально зруйновано і сплюндровано совітами, після проголошення Україною Незалежності став одним із найважливіших для Львова місць пам’яті, важливим не лише для поляків, але й для українців. Ці поховання – також і наша, українська, «родинна спадщина», а надто від часу, коли в 2014 році ми, принаймні багато хто з нас нарешті позбулися специфічного постколоніального страху. Я свідок відновлення цього меморіалу. Я свідок його оновлення. Я іноді приходжу сюди з моїми друзями, в яких – і польське, і українське коріння, або тільки українське чи тільки польське. Я приходжу сюди зі своїми друзями з багатьох країн -- завжди, коли показую їм Личаківський цвинтар, бо сповідую принципи відповідальності та поваги. Бо вважаю, що історична пам’ять в епоху змін потребує певного морального оновлення. Це важлива і великою мірою мозольна, іноді невдячна робота для цілого мого покоління, для покоління молодших ніж я, -- і щоб її зробити, треба бути терплячими, треба залишатися собою, не відрікатися від істини, пам’ятати про цінності.
У роботі з майбутнім важливо – не боятися і любити. Не боятися прийняти і полюбити. Примиренню і порозумінню заважає страх. Ближній, якщо ти його боїшся, може стати ворогом. Ближній, якого любиш, стає добрим сусідом і другом. Ми не можемо змінити минулого. Але якщо ми здатні жити сьогодні з думкою про завтра, ми повинні прийняти і усвідомити просту, але не завжди очевидну річ.
Українці не можуть виховати поляків у справі примирення пам’ятей, поляки не можуть виховати українців. Єдине, що ми можемо, -- це виховувати самі себе.
Поховані тут загинули, відстоюючи ідеали любові до Батьківщини. Просто батьківщини ці – для українців і для поляків були різними. Але нам, тут і тепер, не можна залишатися ув’язненими в досвіді жорстокого протистояння, яке відбувалося на руїнах Російської та Австро-Угорської імперій сто років тому. Над цими могилами уже не раз звучали ще й ці слова Івана Павла Другого: «Те, що нас єднає, більше ніж те, що нас ділить.»
Поляки, які загинули у війні за Львів, це частина не лише польської, а й української історії, це також і наша «родинна спадщина», висловлюючись словами Івана Павла Другого, «родинна спадщина в особливому етичному вимірі. Тому що наша спільна батьківщина – Європа. «Родинна Європа».
Ми не мусимо писати текст Львова як палімпсест, затираючи написане.
Як перекладач і письменник я стверджую: не треба затирати написи сторічної давності. Треба просто перегорнути сторінку.




Сергій Вінницький Ви впливаєте цим дописом на масову свідомість, а не на середньостатистичну думку професіоналів та спілчан із НСПУ. Чому в структурі будь-якої державної ідеології є національні творчі спілки? Рівні персонального вибору без впливу на колективний вибір професійних митців - це дошкульне, проте майже утаємничене табу у свідомості митців. Рівні колективного, корпоративного, національного, державного вибору - ігноруються мудрецями. Так, що не варто фінансувати творчу чи організаційну працю спілчан? А яка у нас сучасна, власна, персональна воля і свобода творчості без фінансового забезпечення? - Без відповідного забезпечення не реалізуються права митців, які обслуговують усіх тих, хто їм платить. Це ж професійний підхід до власного виживання. Яка професійна спілка письменників не потрібна інформаційній номенклатурі в державі? Якщо прагматична воля митця не корелюється з державною ідеологією чи його структурними ідеями - то це право вибору митця на власну точку чи позицію. А кому це зараз не цікаво мати різні види забезпечень своєї творчості? Звичайно, повне фінансування може сприяти деградуванню митця - проте часткове фінансування може сприяти розвитку естетичної, етичної сфери митця за певних умов. Тому задушити осередки НСПУ в народній свідомості читачів невигідно



Степан Процюк
НСПУ є лише пережитком минулого. Кажуть, що я ще числюся у якихось списках там . Я вийшов із НСПУ-добровільно, у зв"язку із своїми переконаннями! - 9 березня 2017-ого року! Шкодую лише, що не зробив цього раніше.
Справедливості заради, у нинішній спілці письменників є частина талановитих людей. Як кажуть, бог в лісі дерева не зрівняв. Але часто спілчани- це особи, які не мають жодного впливу на літературний процес. У найкращому випадку лише їм здається, що вони не посередності ). Вони потрапили своїми думками у паралельну реальність, де на вербі ростуть груші). Таким страшно вийти за межі «колективу», бо хто вони тоді? Хто читатиме твори більшості (я не написав "усіх") спілчан, крім них самих? Зате розмови про майно і бюджетні гроші для декого давно замінили літературу.
Справа навіть не в окремих людях( хоча ознаки естетичної та етичної деградації окремих стають помітними). Вони ніколи не розійдуться добровільно, думаючи про так зване «майно». Є і такі, що готові , так тихо і, за Шевченком, «богобоязливо», безперервно чинити дрібні і більші підлоти ближньому. Повірте, я написав про НСПУ ще дуже делікатно.
До речі, Тарас Шевченко, впевнений, і реготав би, і сумував би із такого рудименту радянщини, утвореного 16 червня 1934-ого року 😁😥



Немає коментарів:

Дописати коментар